Skolan brister när det kommer till funktionshindrade barn

Brister i skolans stöd för barn med funktionsnedsättning

alla elever har rätt till utbildning, det borde vara självklart i ett land som Sverige. Tyvärr är det inte fullt så enkelt för alla. Idag finns större kunskap än någonsin om funktionsnedsättningar så som exempelvis ADHD eller Aspergers syndrom. Trots detta berättar otaliga föräldrar om brister i skolan vad gäller anpassning och hjälpmedel för barn med andra behov än normen. Många har stångat sig blodiga för att få en anpassning deras barn redan har rätten till. Skolan brister allt för ofta såväl i kunskap och bemötande av dessa elver som i hjälpinsatser och stöttning. Ofta handlar det i grunden om ekonomi. Skolan har varken pengarna eller resurserna för att möta barnens behov och försöker således ofta få till en alternativ lösning som allt för ofta leder till hemmasittande barn. Barn som inte får en chans att tillgodose sig den utbildning de lagligen har rätt till. Det blir allt mer uppenbart att det finns ett stort behov av att satsa pengar på resurser såväl som utbildning för personal gentemot funktionshindrade barn av olika slag. Ett funktionshinder behöver inte innebära en oförmåga att arbeta och ska heller inte behöva resultera i en sådan oförmåga till följd av bristande utbildning.

(Visited 33 times, 1 visits today)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *